Jumaat, 17 April 2015

Teori Perilaku: Teori X dan Teori Y mengikut pandangan Islam


Teori perilaku: teori  X dan teori Y adalah hasil cetusan idea Douglas McGregor (1006-1964) iaitu seorang profesor dalam bidang pengurusan lazim. Mengikut Douglas McGrogor (1960) dalam bukunya" The Human Side Enterprise" terdapat dua jenis karekteria manusia dalam pengurusan iaitu mengikut pengelasan teori X dan teori Y.

Teori X mengelaskan bahawa pada dasarnya manusia adalah makhluk yang cenderung untuk memiliki sifat malas dan tidak suka bekerja. Manusia dalam kelas teori X lebih suka mengelak daripada melakukan tanggungjawab yang diberikan kepada mereka. Namun begitu, mereka menginginkan jaminan hidup yang tinggi. Mereka perlu diawasi, diancam serta diberi arahan agar dapat menjalankan tangggungjawab yang diberikan. Teori X berpandangan bahawa mereka dalam kelas ini lebih senang untuk menerima arahan daripada mengarah dan memerlukan jaminan keamanan keatas mereka. 

Manakala mengikut teori Y pula, pekerjaan dan tanggungjawab merupakan tugas untuk diselesaikan. Mereka dalam kelas teori Y mampu bekerja tanpa pengawasan yang ketat kerana mereka dapat menyesuaikan diri dalam setiap tanggungjawab yang diberikan. Mereka juga memiliki kelebihan dalam melakukan kerja dengan kreatif dan memahami tugas dan tanggungajawab  untuk mencapai matlamat.

Walaubagai manapun, agama Islam melihat manusia dari persepsi yang tersendiri. Dalam entri sebelum ini, perbincangan tentang konsep insan mengikut pandangan Islam telah dibincangkan. terdapat sekurang-kurangnya tujuh konsep manusia yang dibincangkan alam entri tersebut.

Allah telah menciptakan manusia dalam keadaan fitrah, namun pengaruh persekitaran memainkan peranan penting dalam mencorak fitrah manusia. Manusia tidak dapat mengelak daripada menerima pengaruh persekitaran. Pengaruh persekitaran ini memberi kesan terhadap sikap dan pemikiran manusia. Biasanya terdapat dua pilihan yang diberikan kepada manusia. Pilihan yang tepat adalah berdasarkan nilai yang serasi. Jika nilai diri manusia berdasarkan akal dan nafsu sahaja, nilai yang diperolehi tidak menepati sasaran yang sebenar.

Nilai yang relatif ditentukan oleh manusia dan bukannya bukan ditentukan oleh Pencipta. Allah menentukan asas nilai yang mutlak dan ia tidak akan berubah dan diguna pakai dalam apa zaman dan keadaan pun. Contohnya, nilai haram (nilai mutlak) terhadap zina, arak dan judi dan lain-lain tidak tertakluk dengan faktor masa dan ruang, tetapi nilai yang relatif seperti jujur dan ikhlas tetap dianggap baik pada sepanjang masa dan zaman.

Oleh yang demikian, fitrah manusia adalah sama, namun persekitaran yang mencorakkan sikap dan pemikiran untuk menjadi manusia yang berkenderungan untuk melakukan perkara yang diingini. Teori perilaku: Teori X dan Teori Y menganggap manusia lahir hanya dalam dua kumpulan ini adalah sama sekali lemah kerana pemikirannya sangat terhad. Jika teori ini benar, maka secara kesimpulannya, manusia yang berada dalam pengelasan teori Y sahajalah yang akan mencapai matlamat manakala manusia dalam pengelasan teori X akan berada di dalam lingkungan yang sama dan akan menjadi mangsa penindasan manusia dalam pengelasan teori Y.

Penilaian terhadap manusia berasaskan Teori perilaku: Teori X dan Teori Y ini adalah sangat lemah kerana jika dibandingkan dengan makhluk yang lain seperti malaikat, haiwan, tumbuhan dan lain-lain kerana manusia dikurniakan akal untuk berfikir perkara yang baik dan perkara yang buruk. Oleh yang demikian, Teori perilaku: Teori X dan Teori Y ini tidak sesuai dilaksanakan mengikut pandangan Islam kerana tidak selari dengan fitrah manusia yang asalnya mempunyai banyak  berkecenderungan disebabkan potensi yang dimilikinya (Ahmad tafsir, 2005).

3 ulasan: